Filed under opis

Nak jadi ahli tak?

Majid cari aku.  nak minta jadi ahli persatuan.  persatuannya gagah amat tapi orang ramai tak tahu. Aku cakap, kalau presiden kau sama gagah dengan Umar Usman dari quepeks tu, aku masuk persatuan kau.  kalau kau rasa presiden kau bertestis tapi lembik macam pembalut lepat lebih baik kau suruh senah saja yang masuk.

gelembai rasa nak ……

CEO marah-marah.  lambat.  lambat.  kena cepat semua.  ini salah kamu.  kenapa tak cakap dengan seksyen lain.  kenapa mereka lambat.  kamu tak call ka? Aku.  tunduk.  malas nak lawan.  nanti aku keluarkan bakat aku, kamu jadi patung.  bukan nak riak.  tapi panas dah meluap-luap. Pakcik CEO, seksyen lain yang lambat respon,  call sudah,  bincang pun sudah.  … Teruskan membaca

kawasan baru

hari ini aku berkelana tapi bukannya jauh.  sepelaung pun tak sampai.  hanya bertapak-tapak sahaja. aku cuma, berkelana ke tempat baru.  baru. dengan tugas baru.  suasana baru.  bos baru.  staff baru. tapi meja dan kerusi yang dulu-dulu jugalah, lama, keras, kematu,  sisa silam. budak lama balur.  kudis tertinggal dan aku pencucinya.  biasa! nah! najis juga aku … Teruskan membaca

perempuan yang jadi bos

perempuan kalau jadi bos, bukan saja balaci jantan marah tetapi juga yang wanitanya. perempuan kalau jadi bos boleh ponin palo dan mual-mual anak tekak macam perempuan termengandung tiga bulan. perempuan kalau jadi bos, dia kurang senang kalau tengok mike semue balik awal dari dia. perempuan kalau jadi bos, dia kurang senang kalau balaci perempuannya lebih … Teruskan membaca

esok exam

aku bagai jadi kanak sekolah yang rendah. esok. kerana mereka mahu menyoal-nyoal dengan media kertas. esok, aku akan bercakap dengan kertas. para interviewernya kertas. aneh sungguh. kertas mahu bercakap dan menyoal. aku pula akan menjawab. tangan aku yang mahu menjawab. tentang soal-soalan di dunia. soal-soalan yang ada kaitnya dengan globalisasi, integriti dan segala maknika dan … Teruskan membaca

cuti dan lena panjang

hari cuti pun bermula. agak panjang dan memang panjang, sbb, bos aku cuti panjang. bos cuti, anak buah cuti dan aku pun cuti.  tapi sewaktu begini, aku masih mahu menjejak kaki di bilik opis, dalam suasana yang panas.  pendingin hawa haram mahu dipasang, semua sedang bercuti.  tapi aku masih di sini, mengetuk-ngetuk papan keyboard dan … Teruskan membaca