Filed under lipur lara

Mengusik 12 D

Tahun itu 2005, aku sudah tidak boleh menolak untuk ke pulau selatan, penguasa puncak gunung sepakat menerima aku.  Musim panas hampir tamat, aku sudahpun berkemas-kemas.  Segala barang sudah diangkut oleh KuroNeko, cuma beberapa helai pakaian cukup untuk aku, bini dan anak-anak untuk ke sana.  Kami dan sekeluarga lagi melayu merentas pulau utama dengan shinkansen ke … Teruskan membaca

Mengusik 13

Ipar bungsu sakit, sakit yang bukan dibuat-buat.  Sakitnya bukan kepalang, tak cukup tahan boleh sawan.  Ipar bungsu ini meracau-racau, bagai dirasuk-rasuk.  Bomoh sana sini dirujuk, dipanggil, sakit ipar bungsu bukan mainan.  Alah semua yang datang.  Saka, hantu raya dan ilmu tuntutan jadi sebutan.  Kepada bini, aku ucap 2 patah perkataan, “kita balik”. Perjalanan jauh memang … Teruskan membaca

Pitstop

Aku pergi ke ke rumah Hazura untuk ambil flyers.  Dekat dengan Curve, dekat dengan Suria Condo.  Jam 9 selepas puas melilau.  Banyak rupanya buah langsat mereka jual di tepi jalan.  Tugas selesai tetapi perut menjerit. 9.15 malam Nouvo S terus dipacu, mencari kedai.  Nampak Pitstop,  Pelangi Damansara.  Ada kepak bakar, ada sate.  Singgah.  Sup ekornya boleh … Teruskan membaca

Mengusik 6

Jelawat. 1989. Sabtu.  Pagi itu aku mendapat tanda.  Bau hangus. Koma bertindih.  Kayu hangus. Hati tak sedap.  Zaman itu mana ada hanpon.  Turun ke kawasan pentadbiran.  Telefon awam.  Innalilah….hirojiun.  Kedua-duanya rosak. Aku kena balik, getus hati. Jam 5 petang sampai di batu lima, Kedai Ong Tai Kim masih ada.  Lee Rubber dah kena sodok.  Air … Teruskan membaca

sin kesembilan

Malam sabtu jam 12.  Cikgu saba, roomate, balik kampung macam biasa pada setiap minggu.  Aku tinggal sendirian. Mata dah meliut.  Terlelap antara sedar dan tidak.  Terdengar.  Bunyi ketuk-ketuk. Kuat, depan pintu. Aku bingkas bangun dan mahu buka pintu. Tapi.  Bunyi beralih ke dinding kanan. Ke kanan, kanan, kanan, kanan. 360 darjah ikut jam dan kembali … Teruskan membaca

Debar

ada rasa. dalam dada. dag dig dug, dag dig dug.  berulang-ulang.  berirama. dalam gelap  cuma ada lampu di tangan. suluh.  suluh.  nampak putih.  lembaga! tiba-tiba muka rasa pedih dan dengar bunyi buk! buk! buk! aku buka mata! nampak hadi sedang gawang-gawang tangannya tinggi dan dihempas ke muka aku duk! pedih! aku mimpi!

Bocor

Lap selekoh sana.  Lap selekoh sini.  Pussssssss…… Bocor!  Ranap RM110.00 Apa dapat?  dapat tayar baru dan letih menyorong ke bengkel.

Tok yang ku sayang (26 Feb 2012)

Esok masuk seminggu.  Tok pi meninggalkan aku, mak aku, adik-adik aku, anak-anak dia, cucu-cucu dia.  kami semua. Tok ini yang ajar aku mengenal TUHAN; apa-apa pun untuk TUHAN dan kerana TUHAN.  apa-apa pun baca bismillah untuk mula buat sesuatu. Tok ini yang ajar aku erti LAILLAHAILLALLAH – tiada tuhan melainkan ALLAH. Tok ini yang mengajar … Teruskan membaca

Susut badanku

sumber:  HJ. Uttaman Different parts of our body ages at different times WE all accept that getting older is inevitable, and now leading clinicians have revealed the exact age when different body parts start to decline, most alarming being the brain and lungs. French doctors have found that the quality of men’s’ sperm starts to … Teruskan membaca

Terima kasih atas hadiahmu

———- Forwarded message ———- <capt_khassan@yahoo.co.uk>suzai69@yahoo.com>cintasejatilynn@yahoo.com.my>bob22poli@hotmail.com>respeks_group@yahoogroups.com         Buat amal jariah sikitlah tolong forward kat kenkawan kita yang lain  Al-Qur’an – Boleh selak-selak. .. memang real – Alhamdulillah( Refresh)   Salam untuk semua.Ini adalah HADIAH & untuk tatapan saudara ku sekelian. Semoga kita semua mendapat keberkatan dari Allah. Kita boleh tengok Al-Quran, boleh pilih nak Al-Quran yg … Teruskan membaca