mamai

aku rupanya hampir tersasul.  aku ingat aku benar-benar belum pulang walaupun sebenarnya telah pun pulang.  mana tidak, anak-anak melayu yang aku lihat berbeza dari dulu.  waktu aku merayau-rayau di sekitar pekan kecil kajang ini jelas ia memperwakilkan nilai masyarakat yang makin berubah.   anak melayu perempuan yang dikatakan islam itu bertambah ramai menjadi semakin anggun mempamerkan ikal-ikal rambut mereka yang tidak semenggah itu.  anak lelaki pula semakin mesra dengan logam-logam di wajah mereka.  pasangan pengkid-perempuan dua, tiga pasang berjalan seiringan dengan mesra dan liuk lentuk, yah! masyarakat lesbian bertambah maju. pasangan lelaki lembut pun tak kurang lelehnya. dan aku terpaksa menimbang-nimbang untuk terus berzikir  dan bermunajat kepada TUHAN seru sekelian alam agar menyelamatkan aku dan keturunanku, semoga kami berterusan selamat di alam dunia, alam barzah dan alam akhirat nanti.

2 thoughts on “mamai

Tinggalkan komen